رضا کاسب کار

" Reza Kaseb Kar " ArtWorks

مقاله / طراحی لوگو بر اساس روانشناسی رنگ‌ها

چهارشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۱:۰۳ ق.ظ

http://haminekehast.ir/wp-content/uploads/2014/08/color_ID.jpg


هر شخصی که در کار خود موفق باشد، به شما خواهد گفت که یک لوگوی خوب می‌تواند بسیار موثرتر از یک معرفی جذاب از برند شما، عمل کند. لوگوی خوب، تصویری است که بیانگر هزاران واژه در مورد کسب و کار شما به مشتریان بالقوه است و کلید موفقیت انتقال پیام و حس درست به آنهاست. رنگ‌ها در لوگوی شما می‌توانند به عنوان یک تیر روان شناسی قدرتمند عمل کنند و با یک نگاه این باور را برای مشتریتان بوجود بیاورند که خدمات شما بهترین انتخاب برای کار آنها خواهد بود. رمز کار، استفاده از رنگ‌هایی است که احساسات افراد را براساس نوع خدماتی که به دنبال آن هستند، برانگیزد. 
در این قسمت به بررسی پایه‌ای‌ترین رنگ‌ها می‌پردازیم؛ این که چه رنگ‌هایی بیشترین احساسات را برمی‌انگیزند و این رنگ‌ها برای جذب مشتری در چه نوع خدماتی مناسب‌تر هستند. 


قرمز: 
احساسات:عشق، خشم، پرخاشگری، تعصب، حس گرایی، شدت.

قرمز رنگی است که بیش از رنگ‌های دیگر در لوگوها استفاده می‌شود چرا که طیف وسیعی از احساسات گوناگون را با شدت خاصی داراست و با قدرت بالایی بیان کننده‌ی این احساسات است. قرمزقابلیت تشدید یا انتقال حس خواستن چیزی از اعماق وجود را در هر گروهی دارد. رنگ قرمز هیچگاه به معنی استراحت یا آرامش استفاده نمی‌شود. بسیاری از رستوران‌ها می‌توانند با استفاده از طیف روشن‌تری از قرمز، خواسته مشتریان به القوه را به خوردن یک نوع غذای خاص یا گرفتن سرویسی سریع سوق دهند. توجه کنید که چه تعداد رستوران‌های فست فود از رنگ قرمز استفاده کرده‌اند. 
اگر قصد دارید که یک مکان درمانی یا علوم پزشکی راه اندازی کنید، بهتر است قرمز را از لوگوی خود حذف کنید، شما می‌بینید که بیشتر مطب‌ها، از رنگ قرمز در لوگوی خود استفاده نمی کنند. البته بیمارستان‌ها از این امر مستثنا هستند، چراکه جدی‌تر از بیمارستان مکانی وجود ندارد. 

0read.jpg

نارنجی: 
احساسات: لذت، جسارت، بی اعتمادی، اشتیاق. 

نارنجی می‌تواند طیف گسترده‌ای از احساسات را پوشش دهد، ولی آنچه بیش از همه قابل توجه است،‌ شهامت دادن به لوگوست. نارنجی از طرفی نمی‌تواند اشتیاق و حس خواستن شدیدی که در رنگ قرمز وجود دارد را القاء کند و از طرفی به اندازه کافی تیره نیست که آرامش و ثبات را منتقل کند. این رنگ می‌تواند در کسب و کارهایی مانند: اسباب بازی، محصولات بهداشتی و پکیج‌های مسافرتی استفاده شود. به وسیله‌ی رنگ نارنجی می‌توان به راحتی تضاد به وجود آورد و ترکیب آن با دیگر رنگ‌ها مثل سیاه یا حتی آبی تیره و بنفش می‌تواند لحنی جدی به آن بدهد. 

0orang.jpg


زرد: 
احساسات: شادی، لذت، انرژی، احتیاط، مریضی. 

زرد ذاتا رنگی روشن است به همین دلیل می‌توان در اظهار شادی، بیشتر از بقیه رنگ‌ها از آن استفاده کرد. قدرت این رنگ چنان بالاست که استفاده از سایه‌های تیره‌تر رنگ زرد هم معنی آن را چندان تغییر نمی‌دهد ( ازین نظر مانند رنگ نارنجی است.) و حتی تیره‌ترین زرد شاید فقط اندکی احساس بیماری یا ضعف را القا کند. به همین دلیل اصولا رنگ راحتی برای بیان احساسات بچگانه است. کلا از این رنگ در لوگوهای بیزنس‌های فامیلی و دوستانه مانند: پارک آبی، رستوران‌های فامیلی، اسباب بازی و خرید استفاده می‌شود.


0yellow.jpg


سبز: 
احساسات:هماهنگی، تازگی، بلند پروازی، طمع.

سبز رنگی است که عموما با امور مالی، امنیت و طبیعت مرتبط است. بسیاری از شرکت‌های عرضه کننده وسایل سرگرمی فضای باز، برای القای تازگی و هماهنگی طبیعت که با استفاده از محصولاتشان همراه است، در لوگوی خود از رنگ سبز استفاده می‌کنند. تجهیزات کمپینگ، باغبانی، خدمات مالی و مواد غذایی سالم می‌توانند به طور مؤثری این رنگ را در لوگوی خود به کار ببرند. 


0green.jpg


آبی: 
آرامش، اعتماد، اعتماد به نفس، جدیت.
 
رنگ آبی به دلیل اینکه که حس تعادل و هوشمندی را انتقال می‌دهد، بیشتر درلوگوهای بیزنس استفاده می‌شود. آبی روشن حسی از اعتماد را در خود دارد و کاربردش درلوگوهای: پزشکان اطفال، درمان‌های فیزیکی، و خدمات مشاوره‌ای است. آبی تیره حضور هوشمندی را القاء می‌کند. هر دوی آنها خوب هستند، اما مهم این است که تصمیم بگیرید جذب یک مشتری توسط کدام یک امکان پذیر است. آبی روشن= امنیت؛ آبی تیره= حرفه‌ای بودن ( پارک‌های آبی در مقابل یونیفرم‌های پلیس) 


0blue.jpg


بنفش:
احساسات: جاه طلبی، وقار، رمز و راز، استقلال.
 
به ندرت لوگوهایی را می‌بینیم که به طور کامل از رنگ بنفش پر شده باشند. چراکه احساساتی از آنچه به ندرت تمایل به ابراز کردن آنها داریم را القاء می‌کند. بنفش رنگی نیست که همگان را مخاطب قرار دهد، ولی همچنان مشتریان خاصی را بسوی خود جذب می‌کند که می‌خواهند به عنوان یک گروه ویژه و متفاوت باشند. کارهایی که با مشتریان مرفه طرف هستند، مانند جواهرات، اتومبیل‌های لوکس یا محصولات زیبایی‌، می‌توانند موفقیت‌هایی را با استفاده از رنگ بنفش بدست آورند. 


0purple.jpg


قهوه‌ای:
احساسات: راحتی، قدرت، تنبلی، انزوا.

در میان تمام رنگ‌ها، متواضع ترین به نظر می‌رسد. قهوه‌ای معمولا محدود به لوگوهای محصولات مردانه است و به کارهایی که در فضای باز انجام می‌شود تعلق دارد. متداول ترین احساسات رنگ قهوه‌ای، انزواست. در لوگوهایی مانند: تجهیزات کمپینگ، شکار، و دیگر کسب و کارهایی استفاده می‌شود که به مشتریانش فرصتی می‌دهد که در تنهایی، تحت لوگوی قهوه‌ایشان به کارهای روزمره‌ی خود فکر کنند.


0brown.jpg

مشکی:
احساسات: قدرت، مرموز، حزن، با شکوه.

هر لوگویی که در آن مقداری از رنگ مشکی به کار رفته شده باشد به مشتری حس قدرت را القاء می‌کند. مشکی نفوذ کامل و نهایت را نشان می‌دهد. با استفاده از مشکی در لوگو، قاطعیت بیشتری در کار به مشتری القاء می‌شود. به نشانه‌های ورزشی مانند نایکی یا اندرارمور که لباس‌های ورزشی تولید می‌کنند توجه کنید، مشتریان با پوشیدن لباس‌های این برندها، احساس قدرت می‌کنند.


0black.jpg

سفید:
احساسات:بی گناهی،خالص، پاکیزگی.
بیشتر بیزینس ها ترجیح میدهند که رنگ سفید را از لوگوی خود حذف نکنند.مخصوصا بیزنسهایی که حرفه شان به قاطعیت نقطه شروع است مانند خمیر نان ،ازدواج ،کاغذ ،چیزهایی که هر کسی در زندگی اش حدالاقل یک بار آنها را در نظر گرفته باشد. رنگ سفید هم مانند مشکی ، تقریبا با اعتدال در تمامی لوگوها استفاده می شود.اگر رنگهای دیگر نتوانند، ترکیب رنگ مشکی و سفید می تواند به مشتری حس جدیت یا نرمش خدمات شما را القاء کند. 


0white.jpg

ترجمه:الهام طاهری

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • چهارشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۱:۰۳ ق.ظ
  • رضا کاسب کار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی